A király és az elnök ebédje Marokkóban
Marokkó,  Párizs- Támogatásáról biztosította csütörtökön a VI. Mohamed marokkói  király által kezdeményezett reformokat Nicolas Sarkozy Tanger-ban.
A francia államfő néhány órás marokkói villámlátogatásának apropóját az adta, hogy az afrikai kontinensen megkezdődött az első francia nagysebességű vasútvonal, a TGV építése, amely 2015-től fogja Tanger-t Casablancával összekötni, s így a jelenleg közel hatórás út két órára csökken.
"Marokkó a király ösztönzésére  modernizálódik" - hangsúlyozta a francia elnök VI. Mohameddel elköltött  munkaebédjét követően. Hozzátette: "Franciaország már több alkalommal  jelezte, hogy mennyire üdvözli a király vízióját, és mennyire örült,  hogy elsöprő győzelmet aratott az alkotmányos reformtervezetről tartott  (júliusi) népszavazás, és hogy Marokkó folytatja menetelését a  demokrácia felé".
A 72 százalékos részvételi arány  mellett 98,5 százalékos támogatottságot kapott alkotmánymódosítás  értelmében a jövőben a kormányfő abból a politikai pártból kerül majd  ki, amely megnyerte a választást, s nem az uralkodó fogja kijelölni a  mindenkori miniszterelnököt. A király emellett bizonyos jogköröket  átruház a miniszterelnökre, aki feloszlathatja a képviselőházat, ami  eddig a király kizárólagos joga volt.
A párizsi diplomácia "legalább  annyira" jelentősnek tartja a marokkói király lépéseit, mint azokat a  lázadásokat, amelyek a szomszédos országokban, Tunéziában, Egyiptomban  vagy Líbiában, megdöntötték az autokrata rendszereket.
A marokkói ellenzék azonban a  reformjavaslatokat nem tartja eléggé mélyrehatónak, mert álláspontja  szerint nem teremtik meg a valóban alkotmányos monarchia bevezetésének a  lehetőségét, s a november 25-én esedékes előre hozott választások előtt  további változtatásokat követelnek.
A Le Monde című napilap meglátása  szerint Sarkozy szeretné megerősíteni a Franciaország-Marokkó tengelyt a  forrongó arab országok gyűrűjében, ahol a forradalmak kimenetele egyre  bizonytalanabb. A lapnak nyilatkozó egyik diplomáciai forrás szerint  Párizs úgy tekinti: Marokkó példaként szolgálhat a többi arab ország  számára. A február 20. óta tartó tiltakozó megmozdulást - amelynek  keretében szeptember 25-én újabb 8 ezres tüntetésre került sor  Casablancában - az Elysée-palota jelentéktelennek tartja, s arra helyezi  a hangsúlyt, hogy Marokkóban "nincsen megtorlás".
A Marokkóban épülő első "arab TGV"  költségét 1,8 milliárd euróra becsülik, amelynek végösszege a hozzá  kapcsolódó infrastruktúrával együtt 3,3 milliárd euróra fog rúgni. Ebből  920 millió eurót Franciaország finanszíroz, a számla negyedét a  marokkói büdzsé állja, egynegyedét pedig baráti államok fizetik ki, élen  Szaúd-Arábiával. A finanszírozásba beszáll még az Egyesült Arab  Emírségek és Kuvait is.
A TGV érkezését sokan vitatják  Marokkóban, mert felesleges és költséges presztízsberuházásnak tartják.  Franciaországban viszont jelentős sikerként könyvelik el, ugyanis az  Alstom által épített gyorsvasutat Spanyolországon, Olaszországon és  Dél-Koreán kívül 1994 óta nem sikerült külföldre eladni.
	